V nedávném příspěvku Jihočeši se toho nebojí jsem chválil grafickou podobu divadelních plakátů českobudějovického divadla. Teď mám chuť do názvu svého postřehu přidat slovo „někdy“. Z nového loga Jihočeského kraje jsem totiž dost rozpačitý. Z čistě grafického pohledu se mu nedá v podstatě nic vytknout: zdařilý (nově vytvořený) font, jednoduchost, poměrně výrazná barva, snadná čitelnost. Pokud mám ovšem hodnotit obsahovou stránku, pak tomu konceptu nerozumím. Jižní Čechy jsou specifický kraj s řadou svébytných tradic, míst i symbolů. Při pohledu na nové logo kraje mám ale pocit, že se dívám na záložku v aplikaci Mapy.cz. Úplně stejně by mohlo vypadat logo pro Jihomoravský kraj – vlastně pro jakýkoli kraj v Česku, protože z loga nevystupuje nic, co by jakoukoli oblast naší země jakkoli popisovalo nebo symbolizovalo. Přemýšlím, co porotu vedlo k výběru tohoto návrhu. Čím zaujal její jihočeské zástupce? Kde se v něm našli? Co má reprezentovat? Na co chtějí do Jihočeského kraje přilákat turisty? Na univerzální špendlík na mapě?
Někdy se stává, že logo samo o sobě nijak výrazně nepůsobí, ale v rámci celkového konceptu vizuální identity pak funguje velmi dobře. Obávám se, že ani tohle v případě JČK neplatí. Mockupy sice vypadají čistě, u některých jsou použity poutavé fotografie, nicméně celkově na mě představená komunikace působí bezobsažně (snad až bezpohlavně), neutrálně, univerzálně. Netvrdím, že dosavadní logo bylo v tomto ohledu výrazně lepší, ale očekával bych, že pokud už se někdo rozhodne ke změně, bude to změna zásadně lepším směrem. Škoda. Ten kraj mám rád. Jeho nové logo ve mně ale žádné pozitivní emoce ani konotace nevyvolává.
Ukázky nové vizuální identity najdete na webu Jihočeského kraje.